Udefestival Fjordskolen (31.08.2022)

 Vi har til udefestivalen op Fjordskolen i Kollund, lavet følgende aktiviteter:

Gæt hvad en kylling spiser: Vi har taget 6 forskellige ting med, som vi ved at en kylling spiser. Vi havde medbragt : Hvede korn, døde fluer, agurk, knuste muslingeskaller, pære og småt grus. Børnene skulle gætte, hvad de spiste. Det gav anledning til en god dialog med børnene. Efterfølende, kunne dem der havde lyst, holde eller ae en kylling.

Mal dit eget mel og lav pandekager over trangia: Vi havde medbragt nogle kerner, som børnene kunne male i en kværn og 2 mortere, som vi ligeledes havde medbragt. Derefter lavede vi i fællesskab med børnene, en pandekagedej, hvor noget af det mel de havde malet, kom i dejen. Derefter kunne de lave en pandekage i en trangia.










Under hele processen, var det vigtigt for os at børnene fik mest muligt ud af de 2 aktiviteter vi havde valgt. Vi havde delt dem op i 2, så de skulle starte med, at gætte hvad en kylling spiser, hvorefter, dem der havde lyst, fik lov til at holde dem. For ikke at overstimulere dem, havde vi dækket aktivitet 2 til, så de kun skulle fokusere på en aktivitet ad gangen.
Vi har under begge aktiviteter skulle vurdere om vi skulle gå foran, ved siden af eller bagved der enkelte barn, da de alle havde forskellige behov og på den måde, har i kunne støtte bedst op omkring deres læring i aktiviteten (Bernstein, 2001). Derudover har vi prøvet, at få nogle af børnene ud af deres "comfort zone", hvilket vi har gjort ved hjælp af Vygotskys NUZO (L. Vygotzky, 2015). Nogle af børnene endte med, ved hjælp fra en støttende voksen, at holde en kylling, selvom de i første omgang var utryg ved det.
Da der skulle males mel til pandekager, var vi overraskede over, hvor meget interesse der var for at male mel på kværnen og med morteren, kontra det at lave pandekager.
Da hold 2 kom, havde vi glemt at dække morteren og kværnen til, hvilket hurtig fjernede fokus fra kyllingerne. Det var svært for os, at fastholde dem i aktivitet 1, da interessen for de andre ting var større.
Hold 3 viste stor interesse for begge aktiviteter. Alle fra dette hold, rørte ved kyllinger og var ivrige med at fodre dem, ligeledes lavede de alle sammen en pandekage over trangiaen.








Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udviklingsprojekt opgave 1

Dyreholdsopgave B

Dyrehold - udrugning af æg - status uge 3