1. Pædagogiske aktivitet i vores biotop
En bark fælde, er en fælde, som bliver bundet rundt om et træ. Fælden er med til at fange dyr, der bor i træerne.
Du skal bruge:
Et stykke pap
1 lang snor, til at binde pappet fast på træet med.
Faldfælde
En farve fælde tiltrækker mange dyr, især sommerfugle bliver tiltrukket af stærke farver. Da dyrene bliver tiltrukket af de stærke farver, hjælper det også med at holde skadedyr væk fra planter.
Du skal bruge:
Et stykke hvid papir eller karton
Forskellige farver
SMTTE
Vi har valgt at udarbejde en SMTTE-model på vores aktivitet for på den måde at tydeliggøre vores pædagogiske didaktiske overvejelser bag aktiviteten.
Sammenhæng
Aktiviteten bliver gennemføret i vores biotop. Grunden til at denne aktivitet er valgt er, da aktiviteten bl.a. giver anledning til mange arbejdsprocesser hvor målgruppen kan inddrages og være deltagende. Det er fx udarbejdelse af fælder, udsætning af fælder, tømning af fælder og efterfølgende iagttagelser, dialog, osv. omkring det der er fundet i fælderne. Aktiviteten kan være med til at give målgruppen et større kendskab til naturen og herunder i særlig grad omkring dyreliv i skoven og hvordan man kan tiltrække forskellige dyr på forskellige måder. Endnu en grund til aktiviteten er, at det også både er i pædagogers og forældres interesse, at bl.a. børn får mulighed for at opleve og få erfaringer med naturen (dvs. både naturoplevelser og naturforståelser), hvilket aktiviteten kan være med til at imødekomme (Ejbye-Ernst). Målgruppen får altså mulighed for både at opleve, håndtere og undersøge naturen (Ejbye-Ernst) gennem aktiviteten.
Mål
Formålet med at lave de forskellige fælder er at fange målgruppens interesse og nysgerrighed for dyr og at de bliver trygge ved at være tæt på og evt. holde dyrene. Samtidig er et mål at give målgruppen en forståelse for hvordan forskellige dyr kan lokkes til, samt se forskelle og ligheder på dyrene. Slutteligt ønskes det, at aktiviteten kan give målgruppen mulighed for at få både naturoplevelser og naturforståelser.
Tiltag
For at imødekomme målet med aktiviteten er der en række
tiltag vi, som fagprofessionelle vil iværksætte.
I aktiviteten vil målgruppen skulle være med til at
udarbejde fælderne og ligge dem ud, da aktiv deltagelse er en forudsætning for
læring jf. Merleau-Ponty (Sølvik 2011), hvilket også stemmer overens med John
Deweys tilgang omkring Learning by Doing (Ejbye og Ernst).
Den videre vinkel, som vi har haft i aktiviteten bygger også på tilgangen omkring Learning by Doing, hvorfor vi aktivt inddrager målgruppen så meget, som muligt, hvor de bl.a. får mulighed for at skabe egne erfaringer gennem fx observationer.
De indsamlede dyr giver mulighed for, at vi sammen med
målgruppen kan iagttage dyrene og tale om hvad man kan se. Det kan fx være hvor
er hovedet, har det øjne, hvad er særligt ved det? osv., hvor katalog viden
anvendes (Ejbye-Ernst). Dette gør også, at man vil kunne sammenligne de
forskellige indsamlede dyr og finde ud af hvilke af dyrene der ligner hinanden
og hvilke der ikke gør. Det giver anledning til, at man sammen med målgruppen
kan forsøge at sortere og kategorisere dyrene, hvor vi i den sammenhæng gør
brug af analog viden (Ejbye-Ernst).
Vi havde ikke fået medtaget en bestemmelsesdug, da vi skulle
ud at tømme fælderne. Dog ville vi med fordel kunne gøre det, da
bestemmelsesdugen kan være med til at støtte målgruppen i at undersøge dyrene.
Tegningerne på bestemmelsesdugen kan også være med til at hjælpe målgruppen med
at se centrale forskelle og ligheder mellem grupperne af smådyr. Det kan fx
være at bænkebidere har 14 ben og at biller fx kun har 6 ben (Ejbye og Ernst
kapitel 5.2).
Vi vil støtte målgruppen i, at iagttage og formulere det de
ser. Det gør vi ved at målgruppen får muligheder for at begrunde og diskutere
deres egne idéer, hvor vi samtidig stiller passende spørgsmål med den viden vi
i forvejen har om dyrene og derved guider målgruppen til at undersøge yderligere,
herved får vi bragt den dialogiske viden i spil (Ejbye-Ernst). I den
forbindelse kan der bruges lupper og lupglas, da disse vil kunne være med til
at gøre, at målgruppen får mulighed for at se dyrene på nærmere hold og derved
se nye detaljer, farver, former og mønstre.
Vores valgte aktivitet ligger også op til samtale og eksperimenter, hvor vi med bestemmelsesdugen kan ligge nogle af de indfangede dyr i midten og derved fx observere hvilket dyr der bevæger sig hurtigst og snakke om hvorfor nogle dyr fx er langsommere end andre og hvordan de bevæger sig (Ejbye-Ernst). Det giver altså målgruppen mulighed for at undre sig og opstille hypoteser om det de kan se, hvilket også danner grundlag for brug af nye fagbegreber til at beskrive og fortælle hvad der kan observeres (Ejbye-Ernst). Under aktiviteten anvendes der også kropslig viden, som en måde at give målgruppen en form for læring på. Det kommer til udtryk, når målgruppen får mulighed for fx at holde dyrene, som vi har fanget, hvis de ønsker det.
Under aktiviteten vil vi vurdere det enkeltes individs måde at deltage i aktiviteten på og ud fra dette tilpasse vores rolle, og derved skabe et læringsrum, der bliver tilpasset den enkelte i forhold til om vi skal gå foran, gå ved siden af eller gå bagved individet for at støtte bedst muligt op om deres udvikling og læring (Bernstein, 2001).
Tegn
Under aktiviteten vil vi se om målgruppen er deltagende og hvordan. Viser de interesse for at lave fælderne og ligge dem ud og virker de nysgerrige på hvad, der efterfølgende kan findes i fælderne. Vi vil ligeledes være opmærksomme, når vi skal ud at tømme fælderne. Er børnene interesseret i, at se hvad der er i og er de villige til at lytte og stille spørgsmål og er nysgerrige på dyrene. Vi er opmærksomme på at individer i målgruppen kan være deltagende på forskellige måder. For at vurdere børnenes interesse vil vi også vurdere deres kropssprog, ansigtsudtryk og humør generelt for at få en fornemmelse af om det er noget de finder interessant og spændende.
Evaluering
Aktiviteten vil evalueres ved at sammenholde målet for aktiviteten med de tegn vi også vil være opmærksomme på under aktiviteten. Evalueringen baseres også på om vi har kunne observere ting, som vi ikke havde forventet på forhånd. Opstår der eksempelvis et nyt læringsrum, som vi ikke havde forudset inden vi igangsatte aktiviteten og hvad har dette evt. bidraget med for både os og målgruppen. Hvis vi fx mister børnenes opmærksomhed vil vi ligeledes bruge dette til, hvordan vi vil kunne justere på aktiviteten til en anden gang for at kunne bibeholde målgruppens opmærksomhed og interesse for aktiviteten.
Kommentarer
Send en kommentar