Opslag

Viser opslag fra august 28, 2022

Dyrehold, status af udrugning uge 4

Billede
  Vores kyllinger er i dag henholdsvis 8 og 7 dage gamle. De vokser og udvikler lige så stille fjer og prøver, at begynde at flyve. I kraft af dette og at de vokser, har vi valgt, at de skal have noget mere plads, som de kan boltre sig på. Derfor har vi skaffet et stort bur, som vi har indretter til dem. Desuden oplever vi, at flere af dem bliver mere og mere tryg ved os og at de er nysgerrige, når vi stikker hånden ned og tager dem op. I buret har vi savsmuld, knuste muslingeskaller, som vi samlede, da vi var ved vadehavet, hø, halm og småsten, som er samlet ved den lokale strand. Desuden har vi skiftet madskålen ud, med en der er lidt større, da vi oplever, at de spiser meget og på denne måde er der altid tilgang til kyllingefoder.  Her er kyllingerne kommer ned i deres nye "hjem", hvilket kræver lidt tilvænning. Vi holde meget øje med temperaturen under varmelampen, som på nuværende tidspunkt skal være omkring 35 grader. Opmærksomhedspunktet er her, at de er kommet fra en 

Værksted til naturvidenskabsfestival

Her har vi lavet en kort beskrivelse af den aktivitet, som vi vil lave på Naturvidenskabsfestivalen til september  Titel (find på en catchy og beskrivende titel til jeres værksted): Lav din egen frø-bombe Emne (hvad handler jeres værksted om?): Børnene skal lave deres egne frø-bomber ud af blomsterfrø, som vi har indsamlet. Frø-bomberne får børnene mulighed for at få med hjem, hvor de kan kaste frø-bomberne ud på steder, hvor de fx synes der mangler nogle blomster og for at sprede mere biodiversitet på forskellige områder.  Mål for elevernes udbytte: Målene for elevernes udbytte er, at de får viden om eller udbygger deres viden omkring biodiversitet, forståelse for "vild med vilje", dyreliv, frø, spiring, spredning af blomster og bæredygtighed.  Arbejdsform (individuelt/i mindre grupper/eller…) hands-on aktivitet: Arbejdsformen er individuel, hvor børnene får mulighed for selv at være deltagende. Børnene skal lave deres egne frø-bomber ud af ler og frø fra forskellige blomst

Naturfaglige og didaktiske overvejelser omkring planteholdet

Billede
  1. blogindlæg Beskriver hvilke frø gruppen vil eksperimentere med at få til at spire samt hvilken foreløbig litteratur, der anvendes (ud over den obligatoriske: Kap. 5.1 Planter i pædagogisk praksis s. 83-108 i Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis). Læs også gerne: Praktisk Økologi1/2007: Temanummer om børn og haveliv Vores frø fra vilde planter er: hvede, solsikke, rucola og skovjordbær. Frø fra køleskabets grøntskuffe/køkkenskabe/krydderihylder her er der sået solsikker, hørfrø, græskar, sesam og chili. Til sidst har vi sået majs, ærter, bønner, radiser, grønkål, kruspersille og græskar fra frøposer. Der er ude i højbedene blevet sået majs (Græsfamilien sås i maj og plantes i juni), ærter (ærteblomstfamilien, sås midten af april- midt juni), bønner (ærteblomstfamilien, sås fra midt maj til midt juli), solsikker (plantes fra maj- juni) og hvede. Der var i forvejen plantet hvidløg og jordskokker, som vi har valgt at beholde i bedene (skærmplante familien, plantes bedste fr