Dyreholdsopgave D+E
Dyreholdsopgave D Dokumentation og formidling 13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? Vi vil i formidlingsprocessen med børnene, starte med, at lære dem udviklingen fra æg til høne. Vi lader børnene være en aktiv del af processen, som starter med udvælgelse af rugeæggene. Her tales med børnene om kredsløbet og fra jord til bord processen. Her bliver der talt om, hvad der sker med ægget, fra det bliver lagt, til det det bliver til en kylling. Desuden vil vi lære børnene, at de efter de har spist madpakker, kan fodre dyrene med madrester. Til gengæld lægger hønsene et æg, som så efterfølgende kan spises på deres madpakker. Børnene skal også lære, at det er vigtigt at muge ud i kyllingernes bur, hvorefter “lorten” kan blive brugt i bedene, hvor man sår grøntsager, som efterfølgende bliver spist. Der er en god læringsproces i, at børnene lærer, at meget mad kan genbruges i stedet for bare at blive smidt ud. I pædago