Opslag

Viser opslag fra august 21, 2022

Dyreholdsopgave D+E

Dyreholdsopgave D Dokumentation og formidling  13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?   Vi vil i formidlingsprocessen med børnene, starte med, at lære dem udviklingen fra æg til høne. Vi lader børnene være en aktiv del af processen, som starter med udvælgelse af rugeæggene. Her tales med børnene om kredsløbet og fra jord til bord processen. Her bliver der talt om,  hvad der sker med ægget, fra det bliver lagt, til det det bliver til en kylling. Desuden vil vi lære børnene, at de efter de har spist madpakker, kan fodre dyrene med madrester. Til gengæld lægger hønsene et æg, som så efterfølgende kan spises på deres madpakker. Børnene skal også lære, at det er vigtigt at muge ud i kyllingernes bur, hvorefter “lorten” kan blive brugt i bedene, hvor man sår grøntsager, som efterfølgende bliver spist. Der er en god læringsproces i, at børnene lærer, at meget mad kan genbruges i stedet for bare at blive smidt ud. I pædago

Dyrehold - udrugning af æg - status uge 3

Billede
 Den oprindelige plan var, at vi forventede at æggene skulle klække onsdag d. 24.08.2022. I dag kom den første kylling ud, en velskabt lille kylling, ved navnet Pebbe. Kyllingen var ude af skallen og prøvede at bevæge sig rundt i rugemaskinen. Her kunne vi se, at der var flere æg der var på vej til at klække. På ovenstående billede til venstre, ses skallen, som kyllingen har været i i knap 3 uger. klækningen starter et  ved at kyllingen prikker et lille hul i skallen, for at den stille og roligt, kan begynde at få frisk luft, hvilket se på højre billede. En klækningsproces starter med, at ægget vrikker sig lidt frem og tilbage, for at finde den rigtige stilling, til når de skal klækkes ud ( se billedet til højre). Derefter prikker de hul i ægget, så de stille og roligt kan lære at trække vejret. Det kan tage langtid, for kyllingen, at komme ud, og det er vigtigt, at man ikke fristes til, at hjælpe dem ud af ægget. De gør det i deres eget tempo, hvor de samtidig spiser alle næringstoffe

Biodiversitet - Flagermuskasse

Billede
 Flagermuskasse Vi har i dag bygget en flagemuskasse som vi vil hænge op ude i vores biotop. Vi har haft træ rester med som var tilovers fra vi byggede vores hønsehus. Vi startede med at måle og save af til siderne og fronten. Kassen skal være 30cm høj, 10cm dyb og 20cm bred. Derefter sømmede vi de 3 sider sammen og til sidste målte af til bagsiden af kassen, da den skal stikke længere ud i bunden. Vi valgte at lave bagsiden 50cm, så der stikker 20cm ud. Bagsiden får vi sømmet på og skal nu have målt og savet ud til tag og bund. Her opdager vi at vi skulle have lavet kassen skrå i toppen, så vandet kan løbe væk når det regner. Så vi måtte i gang med stiksaven og se om vi kunne nå at skære siderne skrå. Det kunne vi heldigvis godt. Inde i kassen på bagsiden, har vi tapet bark på, så flagermusen når den hænger på hovedet, kan holde fast med sine klør i barken. Til sidst fik låget sat fast, det valgte vi at gøre med velcro, så vi kan åbne kassen og se ned i den og gøre den rent. I bunden