Beskrivelse af aktiviteter til udefestival på Fjordskolen

Vi vil medbringe en uge gamle kyllinger. Aktiviteterne afholdes under en pavillon, for at kyllingerne kan være i tørvejr. Vi har brug for strøm til varmelampen, som kyllingerne skal have adgang til.

Værksted 1: gæt hvad kyllingerne spiser og afprøv

Lektor og ph.d. Lars Domino Østergaard (2004) nævner 13 forskellige kundskaber og praktiske færdigheder, der skal hjælpe børnene med at danne en naturfaglig kompetence. Disse kundskaber og praktiske færdigheder vil vi bruge i gennemførelsen af de 2 aktiviteter til udefestivalen på Fjordskolen, for at netop at fremme børnenes udvikling af naturfaglig kompetence (Ejbye-Ernst, N. (2015) s. 183).

Vi vil medbringe en række forskellige fødevarer, herunder: korn, græs, halm, salat, agurk, grene, regnorme, bænkebidder, grus/skaller, blade. Børnene skal forudsige hvad de tror kyllingerne spiser og opstille hypoteser over hvorfor de tror kyllingerne vil spise det. Derefter vil vi eksperimentere og afprøve hypotesen ved at observere hvad kyllingerne spiser. Efterfølgende kommunikere og klassificere med børnene om der er nogen forskelle og ligheder ved det kyllingerne spiser. Til sidst konkludere hvad det er vi har fundet frem til hvad kyllingerne helst vil spise.
Vi har snakket om, at børnene kan få lov til at gå ud i området og finde planter/dyr, som de mener kyllingerne vil spise, hvilket vi så kan afprøve. 

Ved denne aktivitet vil vi gøre brug af analog og dialogisk viden. Dialogisk viden bliver inddraget, når vi snakker med børnene om hvad de kunne se hvad kyllingerne spiste og ikke spiste. I samme ombæring kommer vi også ind på analog viden, da vi vil snakke med børnene om det er muligt at kategorisere hvad kyllingerne spiser og ikke spiser (Ejbye-Ernst, N. (2015) s. 60).

Værksted 2: Mal mel til din egen pandekage over trangia

Vi vil slutte af med at lave pandekager over trangia med børnene. Her vil vi inddrage kropslig viden, ved at give børnene en fornemmelse af hvordan korn bliver til mel. Børnene skal være med i processen om hvordan man laver mel. De skal derfor prøve at male mel med det korn som kyllingerne spiser. Vi tager en kornkværn og mortere med fra skolen som de kan bruge. Børnene kan føle på kornet og melet, da børn i høj grad lærer med kroppen. Kropslig viden er ofte en form for tavs viden, som er lettere at huske men svære at udtrykke (Ejbye-Ernst, N. (2015) s. 61).

I begge aktiviteter inddrages katalog viden, idet vi snakker med børnene og fortæller. 

Til pandekagerne skal vi også bruge æg, her vil vi snakke med børnene om at når kyllingerne bliver til høns vil de lægge æg, som enten kan bruges til madlavning eller hvis de er befrugtet kan blive til nye kyllinger.

Til pandekagerne skal vi bruge:

9 æg

9 dl mel

13,5 dl vand

1,5 dl olie

3/4 salt

6 spsk sukker

Trangia

https://www.maduniverset.dk/opskrift/pandekager-paa-trangia 

Litteraturliste

Ejbye-Ernst, Niels et al. (2015) Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis Kapitel 6 'Et didaktisk perspektiv på kompetenceområdet natur og udeliv' (side 183). 

Ejbye-Ernst, Niels et al. (2015) Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis Kapitel 3 'Vidensformer og hukommelse' (side 61). 

https://www.maduniverset.dk/opskrift/pandekager-paa-trangia 

Ekstra:
Se på fjer/dun, tegn fjer og dun (katalog viden: fødes med dun og bliver senere til fjer) 

Huskeliste
- Kyllinger
- Varmelampe
- Korn
- Salat
- Grene
- Græs
- Halm
- Agurk
- Regnorme
- Bænkebidere
- Fluer
- Grus/skaller
- Blade
- Trangia
- Korn til at male
- Morter
- Korn-maler
- Æg
- Mel
- Olie
- Sukker
- Vand
- Salt


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Værksted til naturvidenskabsfestival

Dyrehold - udrugning af æg - status uge 1

Udviklingsprojekt opgave 1