Udviklingsprojekt opgave 1
1. Undring / problemstilling – Hvad er det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis.
Didaktiske og pædagogiske metoder
I udviklingen af den pædagogiske praksis vil vi
anvende aktionslæringsmodellen, da denne med fordel kan bruges til at arbejde
systematisk med et udviklingsprojekt.
Herudover vil vi inddrage naturdannelsens fem
elementer, da disse kan være med til at gøre, at børnene bliver naturfagligt
dannet i processen gennem læren om bæredygtighed.
Gennem arbejdet med bæredygtighed ønsker vi også, at børnene får oparbejdet
nogle naturvidenskabelige kompetencer, hvorfor vi vil være opmærksom på, at
børnene bliver inddraget i forløbet på forskellige måder.
2.a Viden - beskrivelse af jeres
undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde
hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken
viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver
introdukserede til på bibliotekskurset.
Vi undrer os over, at Hørup SFO kun i lettere grad
inddrager bæredygtighed i den pædagogiske praksis. Derfor ønsker vi at sætte
mere fokus på bæredygtighed i Hørup SFO, hvor vi særligt vil have fokus på
“jord til bord” processen.
Ud fra Fn´s verdensmål bygger folkeskolens
værdigrundlag på demokratisk dannelsestænkning, hvor man forholder sig til
globale og lokale problemstillinger. Denne problemstilling skal være en vigtig
del af læring og dannelse.
I skolen og SFO møder vi som pædagoger fremtidens
samfundsborgere og derfor bliver det i artiklen påpeget, at det er vigtigt, at
eleverne udvikler kompetencer til at kunne indgå i bæredygtige og
innovative forandringsprocesser, som skal være med til gøre, at der sigtes mod
en bæredygtigere fremtid. Det vil vi forsøge at imødekomme ved at bringe
bærdygtighed ind i Hørup SFO og se hvordan børnene kan lære af dette. Det er
vigtigt, at man tænker på en bæredygtig fremtid, for at sikre, at de i
fremtiden har samme vilkår, som vi har.
I artiklen bliver der nævnt, at det for lærere og pædagoger kan være en en
udfordring at undervise i bæredygtighed, da bæredygtighed kan være omdiskuteret
både etisk og politisk. Dette er derfor en vigtig viden for os at have og som
vi derfor skal være opmærksomme på, når vi vil gennemføre vores
udviklingsprojekt. Det vil vi gøre ved at være åbne med en interesse for at
undersøge og blive klogere i forhold til hvordan forskellige dilemmaer kan
tackles.
Det er vigtigt, at forløbet omkring bæredygtighed ikke skaber en magtesløshed
hos børnene, men derimod giver dem handlekompetencer, så de føler, at de med
deres viden kan gøre en forskel. Vores opgave, som pædagoger er derfor, at
skabe konkrete handlinger, som børnene kan være en del af (Auning &
Damsgaard, 2022).
2. b Vidensindsamling – indsamling af
empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse,
forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan
empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.
Vi vil tage ud i Hørup SFO og lave observationer om
hvordan det daglige arbejde med bæredygtighed kommer til udtryk i praksis.
Derudover vil vi interviewe pædagoger der er tilknyttet den børnegruppe vi har
fokus på.
Har i fokus på bæredygtighed?
Hvordan inddrager i bæredygtighed herunder ‘’jord til
bord’’?
Kunne det inddrages mere eller på andre måder?
Oplever i at børnene viser interesse for
bæredygtighed? Hvordan?
Som vidensindsamling vil vi under forløbet iagttage
børnene, for at vurdere om målet med at inddrage bæredygtighed i praksis bliver
indfriet. Dette gøres også ved at skabe en dialog med børnene omkring
bæredygtighed med fokus på ‘’jord til bord’’. Som dokumentationsmateriale vil
vi gøre brug af billeder og video, efter indhentet tilladelse fra
forældre.
Litteraturliste
Auning, M. N., &
Damsgaard, C. (15. August 2022). Verdensmål og maddannelse. Emu danmarks
læringsportal.
Tak for opgaven - Vi ses til vejledning senere i dag
SvarSlet